بهزودی این سال هم به پایان میرسد و ۱۲ ماه گذشته یک دوره آشفته برای شبکههای اجتماعی بزرگ بود؛ تیکتاک در حال رشد بود و متا روند رو به کاهشی را تجربه کرد و توییتر هم در آشفتگی عوض کردن مدیریت خود است و معلوم نیست چه اتفاقی برای آن میافتد. با این اطلاعاتی که داریم، نمیتوانیم دقیق اتفاقات آینده سخت است؛ اما با توجه به تغییرات آخر پیشبینی میکنیم که در انتظار چه چیزهایی باشیم. این تحلیلها واقعبینانه است.
فیسبوک
برای این برنامه زاکربرگ سال سختی بود؛ این برنامه موردتوجه کاربران کمسنوسال و جوان قرار گرفت. با این حال، با بهروزرسانی ATT شرکت اپل، در تبلیغات ضرر کرد و به خاطر رشد تیکتاک به بحران هویتی رسید؛ چون رفتار مخاطبان با توجه به الگوریتمهای تیکتاک تغییر بسیاری کرد و باعث شد که فیسبوک ضرر فراوانی کند. البته زاکربرگ و بقیه همکارانش میخواهند برنامه را به سمتی ببرند که دوباره همه چیز مانند اول شود.
چیزهایی که در آینده میبینیم:
بیشتر شدن پستهای توصیهشده هوش مصنوعی
مارک زاکربرگ به این موضوع مستقیماً اشاره کرده است و در مصاحبه خود با The Verge گفت:
«در یکی دو سال آینده، محتوای توصیهشده بیشتری در قسمت خانه (Feed) نشان میدهیم و این کار درستی است. چون با این اقدام، محتوای مناسب به افراد نشان داده میشود و باعث ارتباط بیشتر افراد با یکدیگر شده و رضایتشان از برنامه هم زیاد میشود.»
این کار از تیکتاک شروع شد؛ این برنامه بهترین محتوای همه کاربران را به شما نشان میدهد و شما را مجبور نمیکند بعضی از محتواها را ببینید. با این کار، میزان تعامل کاربران به مقدار حداکثری میرسد. همینطور محتواهای تولیدکنندگان به افرادی بیشتر از دنبالکنندگان آنها نمایش داده میشود.
زاکربرگ معتقد است که در این مورد فیسبوک عملکرد بهتری دارد؛ چون با این کار، افراد تنها محتواهای ویدیویی نمیبینند و تصاویر و پستهای متنی، لینکها و اخبار جدید را بیشتر دریافت میکنند. او معتقد است که با نشان دادن محتواهای درست، این کار به نفع برنامه است. بنابراین، حداقل در اوایل ۲۰۲۳ بخش فید فیسبوک شما با پستها و محتواهایی پر میشود که ممکن است نام آنها را هرگز نشنیده باشید. زاکربرگ میگوید که حدوداً ۴۰ درصد محتوای این بخش از صفحههایی است که آنها را دنبال نمیکنید. این میتواند فرصت خوبی برای برند باشد؛ چون طبق الگوریتمهای این برنامه، پستهای شما به افرادی بیشتر از دنبالکنندگانتان نشان داده میشود. همینطور، فیسبوک از پروموت لینکهای خارجی دور شده است تا افراد زمان بیشتری را در این برنامه بگذرانند. بنابراین، آگاهی از برند را هم افزایش میدهد و افراد زیادتری وادار میشوند که پستهای شما را دنبال کنند.
خانواده و دوستان Redux
فیسبوک همیشه به دنبال راهی بود که پستهای خانواده و دوستان را بیشتر نمایش دهد. اما در سالهای اخیر ارزش آن کمتر شده است و مردم پست کمتری میگذارند و بیشتر به سمت سرگرمیها تمایل پیدا کردهاند. این یک تغییر کلیدی است. تیکتاک خود را یک رسانه اجتماعی معرفی نکرده است و میگوید یک پلتفرم برای سرگرمی است و همین باعث از بین رفتن فیسبوک میشود. چون دیگر مردم از این برنامهها برای تعامل استفاده نمیکنند.
متا میگوید که الان تعاملها بیشتر در دایرکت انجام میشود و افراد در فید خود به دنبال محتوای سرگرمکننده هستند و در چت خصوصی با افراد به اشتراک میگذارند. این به معنای آن است که مردم مانند گذشته در فیسبوک تعامل ندارند. اما هنوز هم برای دیدن اخبار بزرگ باید به آنجا سر بزنید و در این مورد، برنامه دیگری مانند آن نیست.
بیشتر بخوانید:
متا ممکن است قبل از راهنمایی شما به محتواهای توصیهشده هوش مصنوعی، مطالب جدید و اصلی خانواده و دوستانتان را به شما نمایش دهد. همینطور فیسبوک فیدهای خبری جایگزین هم دارد.
یکپارچگی آواتار
متا مایل است مردم در مورد متاورس هیجان بیشتری داشته باشد و یکی از راههای آن یکدست کردن آواتار در قسمتهای بیشتر برنامه است. متا میخواهد با ترویج استفاده از هویت دیجیتال، افراد بیشتری را ترغیب به استفاده از این شخصیتهای دیجیتالی کند؛ چون از بخشهای کلیدی تعامل در برنامه است و انتظار آن را داشته باشید که در چتهای ویدیویی تا پستها و بهروزرسانیها استفاده شود.
کلیک کردن برای پیام دادن به تبلیغات
تعامل در دایرکتها زیاد است و متا از این تغییر برای کمک به برندها استفاده میکند. اخیراً رشد تبلیغ Click to Message را برای مسنجر و واتساپ هایلایت کرده است و بازاریابان باید منتظر تبلیغات منطبق با آن باشند. آیا مردم میخواهند در دایرکت با برندها در ارتباط و تعامل باشند؟ این یک راه عالی برای این کار است. بنابراین، انتظار گزینههای تبلیغاتی بیشتر در دایرکت فیسبوک را داشته باشید.
پستهای VR
یکی از راههای دیگر متا برای ترویج متاورس خود، استفاده از پستهای VR مانند اشتراکگذاری از قبل اعلامشده Reels from VR است.
این پستها تجربههای موجود در محیط VR را برجسته میکنند که بعضی از افکتهای آن شگفتانگیر هستند و در مراحل بعدی برای بیشتر شدن تبلیغات مناسباند. با این حال، با انتقادات زیادی مانند بد به نظر رسیدن Horizon World مواجه شده است. ممکن است متا گزینههای جدیدی مانند چت ویدیویی و ارسال مستقیم را به این بخش اضافه کند.
تجربههای AR
در حال حاضر افراد بسیاری در متاورس حضور دارند و متا به دنبال آگاهی بیشتر مراحل بعدی مانند عینکها و پستهای واقعی کامل است تجربه درونبرنامهای را بیشتر میکند. البته عینکها در حال توسعه هستند و در نیمه دوم سال آینده عینکهای با قابلیت AR عرضه میشود. البته با توجه به بازخوردهای مثبت مربوط به مدلهای آزمایشی، ممکن است برای فشار نسل بعدی، زودتر نشان دهد.
اگر بتواند این کار را انجام دهد و صاحت این فضا شود، سود بزرگی برای متاورس است و وسایل AR خود را به فیسبوک و اینستاگرام هم بیاورد.
اینستاگرام
اینستاگرام با کپی از تیکتاک در تلاش است که در رقابت با آن جلو بزند و اخیراً اعلام کرده است که ماهانه ۲ میلیارد کاربرد فعال دارد. آیا کپی کردن قابلیتهای پرطرفدار تضمیم حفظ جایگاه اینستاگرام است؟ احتمالاً در قدمهای بعدی تعداد محتواهای توصیهشده هوش مصنوعی و ریلز افزایش پیدا میکند تا میزان تعامل کاربران افزایش پیدا کند. البته بعد از شکایت کاربران اعلام کرد که مقدار محتواهای توصیهشده را کاهش میدهد تا زمانیکه بتواند این کار را بهدرستی انجام دهد تا کاربران تجربه خوبی از آن داشته باشند. اینستاگرام مایل است بهترین محتوا را به مردم نشان دهد. در دیدگاه بلندمدت، اینستاگرام میخواهد که تولیدکنندگان را به ساخت محتواهای جذاب ترغیب کند تا افراد بیشتری در این برنامه بمانند و مایل به استفاده از توصیههای هوش مصنوعی است. ریلز هم سرعت رشد بالایی داشته است؛ بنابراین، ریلز بیشتر و در قسمتهای مختلف برنامه خواهید دید.
یکپارچگی سطوح بالا
انتظار داشته باشید که اینستاگرام در سال ۲۰۲۳ اشکال جدیدی از محتوا مانند پستهای VR و سهبعدی، ترکیب هنر NFT و سایر محتواهای جدید را به این برنامه اضافه کند.
با این راههای بیشتر تولید محتوا به متا کمک میشود که افراد را به سمت متاورس هدایت کند. چون میخواهد افراد بیشتری به این VR علاقهمند شوند و برای همین باید تجارب جذابی را ایجاد کند. انتظار مشاهده ابزارهای خلق محتوا مانند GIF برای تصاویر زنده و ابزارهای تولید 3D از پلتفرم Spark AR را بهطور مستقیم در اینستاگرام داشته باشید. تصور کنید بتوانید بهطور مستقیم AR را با ابزارهای خلاقانه برنامه فعال کنید. این مسیری است که متا برای تشویق به مشارکت و توسعه باید انجام دهد.
AR و تبلیغات تعاملی بیشتر
در ادامه، فرصتهای جدیدی برای برندها ایجاد میشود که در AR تبلیغات کنند و به تعامل با کاربران بپردازند و آنها را درگیر کنند. پلتفرمهای دیگر در حال آزمایش این موضوع هستند و متا میخواهد کاربرانش را به مرحله بعدی ببرد. این یک مدل خواهد بود که رفتن به فضای سهبعدی متاورس را آسان کند. منتظر باشید در اینستاگرام فرمتهای جدید تبلیغاتی AR را ببینید تا برندهای بیشتری ترغیب شوند که به سطوح بعدی بروند.
خرید در لحظه و زنده
اینستاگرام در حال آزمایش خرید در لحظه است اما هنوز شروع به کار در آن نکرده است. احتمالاً این کار را با ایجاد یک سربرگ جدید در برنامه مانند فید تمامصفحه به برنامه اضافه میکند. این گزینه میتواند درآمد بزرگی برای برنامه باشد و قابلیت بیزینس درونبرنامهای را افزایش دهد. انتظار میرود که در ۲۰۲۳ اطلاع بیشتری درباره این قابلیت اعلام شود.
توییتر
پیشبینی کردن این موضوع سخت است و کسی نمیداند در زمان ریاست ایلان ماسک چه اتفاقی میافتد. طرحهایی که ماسک ارائه کرده، مبهم است و انگار انجامشدنی نیست. طبق گزارشات، او میخواهد کل تیم مدیریت و مهندسی این برنامه را جایگزین کنید. این یعنی هر تغییری امکانپذیر است. البته این پیشبینیها ممکن است اشتباه باشد اما براساس چیزهایی که از ماسک میدانیم…
فضای بزرگتر برای اشتراکها
ایلان ماسک بارها اشاره کرده که میخواهد برای افزایش درآمد از اشتراکها استفاده کند. این کار باعث میشود که از رباتها خلاص شوید که از اهداف اصلی این رویکرد او است. اما این کار را چطور انجام میدهد؟ احتمالاً به دنبال دریافت هزینه ماهانه از کاربران بیزینسی برای استفاده از این برنامه است که قابلیت آنالیز را برایشان اضافه کند. چون این برنامه در سال ۲۰۲۰ این قابلیت را حذف کرد و هرگز جایگزینی برایش در نظر نگرفت.
اگر تیم جدید ماسک از این ایده و نظرات استفاده میکرد و پیشنهاد توییتر آنالیتیکس را میداد و آن را سرویسی برای پروفایلهای حرفهای در نظر میگرفت، احتمالاً کسبوکارهای زیادی این سرویس را میخریدند.
البته ایلان ماسک دریافت هزینه برای توییت کردن را هم مطرح کرد که بعداً آن را پس گرفت. چون این کار مانع رشد برنامه میشود. همینطور مطرح کرد که حسابهای دارای تیک آبی هزینه ماهانهای برای نگه داشتن آن پرداخت کنند. اما ممکن است مردم به تیک آبی آنقدر اهمیت ندهند که بخواهند برایش هزینهای پرداخت کنند. اگر بستههای پیشنهادی از قابلیتها و ابزارهای اضافه ارائه شود، بهتر از این تیک است.
تیکهای تایید اضافی
ماسک دنبال راهی است که بتواند هویت همه انسانهای واقعی را تایید کنند که آنها را از رباتها متمایز کند. برای این هدف، راه ساده فرایند ساده تایید هویت از طریق شماره تماس و جزئیات مربوط به آن است. بعد از این، کسانی که این قدم را بردارند، یک تیک خاکستری یا مشابه آن دریافت میکنند. فیسبوک فرایند مشابه همین را انجام داد تا مطمئن شود که کسبوکارها برای افراد واقعیاند و کلاهبردار نیستند. البته این کار میتواند راهی باشد که از ورود هرزنامهها و رباتها تا اندازهای جلوگیری شود. البته رباتها کاملاً حذف نمیشوند اما تا اندازهای قابل کنترل میشوند.
الگوریتمهای متغیر
در این پروژه، ماسک به دنبال راهی است تا با آن افراد بهتر متوجه روش کار الگوریتم و اثر آن بر توییت کردنشان شوند. در این روش، آنها انتخاب میکنند که کدام الگوریتم روی روش توییت کردنشان اثر بگذارد و تاحدودی تجربه خودشان را در این بخش کنترل کنند.
آزمون و خطا
ماسک بارها به آزادی بیان در این برنامه اشاره کرده و اجازه داده که نظرات مختلف در چهارچوب قانون بیان شوند. او اخیراً گفت که توییتر یک شورای محتوا را اجرا میکند که دیدگاههای مختلف را با هم ترکیب کنند تا بتوانند در این مورد تصمیم مهمی بگیرند. البته افرادی که این باور را داشتند بهمرور زمان متوجه شدند که نمیتوان بدون اعتدال پول دربیاورند و مردم با این کار نمیخواهند با بدترین اتفاقات جامعه بشری روبهرو شوند.
پاتل اینطور توضیح میدهد:
«شما نمیتوانید انتظار داشته باشید که درآمد قابلتوجهی کسب کنید اما به افراد تبلیغکننده قول امنیت برند (Brand Safety) را ندهید. نژادپرستی، تبعیض جنسی، ترنسهراسی و موضوعات دیگری هستند که در ایالات متحده قانونیاند اما اگر میخواهید پول دربیاورید باید یک دسته از این حرفهای قانونی را ممنوع کنید؛ چون افراد بسیاری آن را قبول ندارند.»
ماسک از این ایده خود کوتاه آمد و متوجه شد اگر میخواهد توییتر یک تجارت موفق شود و درآمد حداکثری داشته باشد باید به سمت اعتدال برود. بنابراین، انتظار داشته باشید که توییتر موارد مختلفی را امتحان کندو سپس آنها را نادیده بگیرد و دوباره به عقب برگردد.
فرصت پرداخت
یکی از پتانسیلهای توییتر که به آن توجه نشده بود، تسهیل کردن پرداختها از طریق ارز دیجیتال است. ماسک ثروت اولیه خود را از طریق PayPal بهدستآورد و همینطور یکی از حامیان ارز دیجیتال و دوجکوین است. بنابراین، ماسک میتواند از توییتر در سطح جدیدی برای پرداختها و خدمات انتقال استفاده کند و کاربران بیشتری به دست بیاورد. حتی آنهایی که به بانک دسترسی ندارند از طریق توییتر و با استارلینک میتوانند خدمات خود را دریافت کنند.
ارز دیجیتال در کشورهای توسعهیافته هدف واقعی و عملی برای تعداد زیادی ندارد اما مناطق دیگری هستند که بانکها و امانتداری پیشرفتهای ندارند. بنابراین، توییتر پتانسیل آن را دارد که بهعنوان سرویس بانکی جدید در نظر گرفته شود که انواع انتقال و تبلیغات محصول و موارد دیگر را آسان میکند. این انتظار برای توییتر وجود دارد.
توییتهای طولانیتر
بهنظر میرسد که ماسک میخواهد گزینههای توییت طولانی را اضافه کند تا افراد بتوانند پستهای بیشتر و ویدیوهای طولانیتر در این برنامه به اشتراک بگذارند.
پینترست
پینترست سال پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و به نظر میرسد اکنون در مسیر صعودی قرار دارد. در هنگام کووید میزان استفاده و مشاهده پینترست افزایش زیادی پیدا کرد؛ اما زمانیکه فروشگاههای حضوری باز شدند این مقدار کم شد و به متوسط رسید. گزینههای زیر مواردی هستند که در چشمانداز این برنامه وجود دارند:
گسترش بینالمللی
پینترست ممکن است در بازارهای اصلی خودش عملکرد بهتری داشته باشد اما در سایر مناطق باید فعالیتهای بیشتری انجام دهد تا رشد کند.
طبق نمودارهای پایین، درآمد پینترست در آمریکای شمالی با سایر مناطق تفاوت فراوانی دارد. البته در همه بازارها گزینه تبلیغات در دسترس نیست و برنامه در حال رشد است. اما بید روی فرصتهای تبلیغاتی خود بیشتر کار کند تا از حداکثر پتانسیل خودش بهره ببرد. بنابراین، انتظار داشته باشید که در ۲۰۲۳ تمرکز بیشتر روی بازارهای بینالمللی باشد و برای هماهنگی بیشتر با فرصتهای محلی ابزارهای تبلیغاتی خود را در دسترس قرار دهد.
جستوجوی دقیق
قسمت سرچ برنامه، بخش اصلی آن به حساب میآید و انتظار میرود که همینطور باقی بماند. پینترست با ابزراهای شخصیسازیشدهتر در سرچ و اضافه کردن گزینههای بیشتر برای مقایسه محصولات بتواند به کاربران بیشتری کمک کند تا از طریق این برنامه معامله بهتری را انجام دهند.
آسان کردن لیستسازی
با توجه به بیشتر شدن محصولات در برنامه، میتوان انتظار داشت که برنامه ابزارهای خود را بهبود ببخشید تا تجار بیشتری بتوانند محصولاتشان را به پینهای قابل خرید دربیاورند. البته در این زمینه، برنامه پیشرفت زیادی داشته اما هرچقدر کار کسبوکارها را آسانتر کند، افراد بیشتری علاقهمند میشوند.
گزینه ضبط و نمایش AR
پینترست در حال ساخت ابزارهای AR خود است و میتوان انتظار داشت در ۲۰۲۳ ابزارهای کمکی بیشتری به کسبوکارها ارائه کنند که بتوانند بهصورت سهبعدی محصولاتشان را به بخش AR پین کنند. پینترست در حال کار روی AR Try On برای وسایل تزئینی خانهها است. انتظار میرود که این قابلیت در دوربین برنامه ارائه شود تا کسبوکارهای بیشتری بتوانند از محصولاتشان تصاویر سهبعدی تهیه کنند. این فرایند برای DIY دشوار است و نیاز به فرایند پایدارتر و بهتری دارد.
خرید بخش زنده (Live-stream)
پینترست هم مانند اینستاگرام و تیکتاک در حال آزمایش خرید در لحظه است و اگر به روند بزرگتری تبدیل شود، میتوان انتظار داشت که برنامه تلاش بیشتری برای اضافه کردن این بخش به برنامه کند. همینطور ممکن است برای این برنامه بیشتر جا بیفتد. بنابراین در ۲۰۲۳ انتظار داشته باشید که این گزینه را در برنامه ببینید.
لینکدین
لینکدین در طول سالها برنامهای برای تعاملات حرفهای بوده است اما بهمرور زمان با بهروزرسانیها کمی به سمت غیرحرفهای شدن حرکت کرد. البته ممکن است این تغییر برای برنامه خوب باشد اما از هدف اصلی خود دور شود. در سال ۲۰۲۳ انتظار داشته باشید که این برنامه دادهها و دورههای بیشتری ارائه کند.
اطلاعات بیشتر برای جویندگان کار
این برنامه بهزودی راههای بیشتر را اضافه میکند تا به افراد کمک کند فرصتهای شغلی بیشتری پیدا کنند. دادن اطلاعات لازم برای به دست آوردن شغل موردعلاقه خود و آموزشهای لینکدین برای کسب مهارت موردنظر خودشان، شانس خود را برای کسب حرفه دلخواهشان بیشتر میکنند. همینطور راههایی به وجود میآورد که لینکدین با بینشهای خود مسیر پیشرفت شما را برای بهدست آوردن حرفه موردنظرتان ترسیم کند و شما را در این مسیر راهنمایی کند. علاوه براین، لینکدین دادههای بیشتری منتشر میکند که در آن بهترین نامزدهای کارها را بتوانید مشاهده کنید.
ابزارهای ارتباط ویدیویی توسعهیافته
لینکدین هم مشاهده کرده است که افراد توجه بیشتری به محتواهای ویدیویی دارند. بنابراین، باید انتظار اضافه کردن ابزارهای مرتبط با این بخش را داشته باشید. با هدف ارتباط جویندگان کار با کارفرمایان احتمالی انتظار اضافه کردن جلسه ویدیویی شبیه زوم، پخش زنده و ارتباطات پیشرفتهتر را داشته باشید. اگر لینکدین در اضافه کردن این موارد موفق شود، میتواند به یک برنامه تجاری حرفهای تبدیل شود. احتمال اینکه یک تب اختصاصی برای محتواهای ویدیویی قرار دهد، زیاد است.
تمرکز بیشتر روی صدا
لینکدین محل مناسبی برای رویدادهای صوتی است و مایل است از آن به عنوان یک روش برای تعامل حرفهای استفاده کند و در سالهای گذشته اتاقهای صوتی خود را بهتر و بهتر کرده است. بنابراین، انتظار اتاقهای صوتی گروهی را با کانکشنهای خود داشته باشید.
بهروزرسانی ارائههای فید
اخیراً لینکدین ظاهر برنامه را بهروز کرده است اما با توجه به اهمیت ویدیو، احتمال برجسته کردن محتواهای ویدیویی بیشتر است. ممکن است یک برگه ویدیو تمام صفحه را به برنامه اضافه کند.
تیکتاک
تیکتاک یک برنامه پرطرفدار است و به دلیل ارتباط با چین یک موضوع بحثبرانگیز شده است. در سال ۲۰۲۳ ممکن است این برنامه را مجبور کنند که دادههای خودش را به وضح بیشتر از CCP جدا کند. همینطور این یک احتمال قوی است که آن را در ایالات متحده و سایر نقاط ممنوع کرد.
پخش زنده فروشگاهها
درآمد اصلی این برنامه از تجارت پخش زنده آن است؛ اما کاربران غربی به این بخش تمایلی نشان ندادهاند. با این حال، تیکتاک مصمم است برای به حداکثر رساندن درآمدش از این ابزار استفاده کند. چون تولیدکنندگان محتوا به اندازه یوتیوب نمیتوانند از این برنامه درآمد کسب کنند. تیکتاک راههای زیادی را امتحان کرد است اما تجارت زنده جایی است که موفقیت زیادی داشته است و برنامه هم به دنبال راهی برای بیشتر علاقهمند کردن افراد به آن است. بنابراین، انتظار داشته باشید که در ۲۰۲۳ یکی از بخشهای بزرگ برنامه شود.
پرداختهای تولیدکنندگان جدید
دستمزد دادن به تولیدکنندگان محتوا در این برنامه به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. مشکل Creator Fund آن است که با بزرگتر شدن تیکتاک مبالغ پرداختی کم میشود. تیکتاک در حال آزمایش روشهای جدیدی برای پرداختی است تا استعدادها و محتواهای جذاب خود را حفظ کند. ممکن است تیکتاک فرآیند پرداخت را مانند ویدیوهای کوتاه یوتیوب انجام دهد؛ براساس بازدیدها درصدی از کل تبلیغات را به محتواهای برتر پرداخت میکند. راه ایدهآلی نیست اما انگیزه بیشتری ایجاد میکند.
جدایی از CCP
تیکتاک باید ثابت کند که از دولت چین مستقل است و به CCP وصل نیست. بنابراین در سال جدید فشار بیشتری به این برنامه وارد میشود تا خود را اثبات کند. البته قبلاً توافقنامهای با ایالات متحده برای ذخیره اطلاعات کاربران این منطقه داشته است و در سال جدید انتظارات بیشتر از این است. اگر این کار انجام نشود، ممکن است برنامه با ممنوعیت بیشتری مواجه شود.
اسنپچت
برخلاف اینستاگرام، اسنپچت تلاش کرد و به یک پلتفرم کلیدی برای میلیونها کاربر تبدیل شد. در این مسیر، چالش اصلی برنامه، افزایش سن است که کاربران اولیه آن با آن روبهرو هستند و این برنامه روی جوانان تمرکز کرده است. اگر این بنرامه بتواند گسترش پیدا کند، میتواند همچنان بهطور قوی به کارش ادامه دهد.
عینک AR
اپل و متا در حال اضافه کردن عینک خود هستند اما اسنپ ممکن است اولین گروهی باشد که عینکش را به بازار عرضه میکند و از این طریق سود فراوانی کسب میکند. برای این هدف، یک چارچوب مشخص در نظر گرفت و با همراهی سازندگان مختلف آن را آزمایش کرد. اسنپ با وجود داشتن منابع کمتر در این زمینه پیشرو است و ذکر کرده که توسعه AR از اهداف اول آن به حساب میآید و ممکن است در این راه با اپل هم شریک شود.
متا عینک خود را برای سال ۲۰۲۴ آماده کرده است.
آواتار و هویت دیجیتال
اسنپ به آواتارهای خود توجه فراوانی میکند و همیشه آن را بیشتر و بیشتر برای افراد شخصیسازی میکند. این آواتارها بزرگ هستند و بیشتر از یک میلیارد نفر تصاویرشان را در این برنامه ساختهاند و بعضی از آنها این تصاویر را در دایرکتها، نقشه و پروفایل اسنپ خود استفاده میکنند. در متاورس هم میتوان استفاده کرد اما متا آواتارهای مخصوص خودش را دارد. ممکن است گسترش Bitmoji اسنپچت ادامه پیدا کند.
گسترش فشار ورزشی
اسنپ برای جوانان طراحی شده است اما باید نظر کاربران مسن خودش را به خود جلب کند. محتواهای مربوط به ورزش جهانی است و میتواند از آن برای گسترش جذابیت خودش استفاده کند. اسنپ اخیراً همکاری جدید خودش را با لالیگا اعلام کرده است و میخواهد محتوای انحصاری با NFL و NBA داشته باشد. بنابراین، در سال جدید منتظر محتواهای ورزشی بیشتر از این برنامه باشید که میتواند شامل بازیهای تعاملی، موضوعی و شرطبندی باشد.
ویدیو/بیتموجی چت
میتوان انتظار داشت اسنپ برای بیشتر کردن تعامل از چت ویدیویی استفاده کند. در حال حاضر امکان چت گروهی ویدیویی وجود دارد. ممکن است بخواهد آن را توسعه دهد و از این چتها برای Snap Map هم استفاده کند که از این طریق به جوامع محلی کمک کند.
[ad_2]